ahlan wa sahlan

PASTIKAN HIDUP ANDA BERJAYA DUNIA DAN AKHIRAT

Sunday, 1 April 2012

Perjanjian Hudaibiyah

Bagaimanakah syarat-syarat Persetujuan Hudaibiyah memberikan kemenangan
kepada umat Islam dan kaitannya kepada peristiwa pembukaan Kota Mekah.
Pendahuluan (4 markah)
a. Perjanjian Hudaibiyah (PH) merupakan perjanjian damai antara Islam (diwakili Rasulullah s.a.w.) dan Quraisy Mekah (diwakili Suhail b. Amru) pada Zulkaedah 6H atau Mac 628M di perkampungan Hudaibiyah ( di pinggir kota Mekah).
b. Peristiwa-peristiwa ke arah perjanjian:
Keinginan Rasulullah saw dan kira-kira 1500 orang pengikut untuk melaksanakan ibadat haji dan menziarahi kaum keluarga di Mekah.
Salah anggap Quraisy dan tindakan cuba menghalang kedatangan umat Islam dengan menghantar tentera pimpinan Khalid al-Walid – Rasulullah menggunakan laluan lain.
 
Isi-isi Jawapan
1.Kandungan Perjanjian (3 markah)
i. Gencatan senjata selama 10 tahun.
ii. Kebebasan menjalin hubungan dengan pihak lain.
iii. Tidak boleh menceroboh atau mengkhianati herta benda di antara satu dengan lain.
iv. Golongan Quraisy yang masuk Islam dan berpindah ke Madinah tanpa izin walinya hendaklah dikembalikan ke Mekah.
v. Pengikut nabi yang berpaling tadah kepada Quraisy tanpa izin walinya tidak perlu dikembalikan ke Madinah
vi. Umat Islam tidak dibenarkan menunaikan ibadat haji pada tahun tersebut tetapi dibenarkan pada tahun berikutnya dengan syarat melaksanakan ibadat haji tidak lebih 3 hari, memasuki Mekah tanpa senjata terhunus dan memasuki Mekah setelah Quraisy keluar dari kota tersebut.
2.Kemenangan-Kemenangan Yang Pihak Islam Perolehi. ( 4 isi x 3m= 12 markah )
a. Kemenangan Jaminan Allah: - Firman Allah dalam Surah al-Fath : “Sesungguhhnya Kami telah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata, supaya Allah memberi keampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan dating serta menyempurnakan nikmatnya atasmu dan memimpin kamu kepada jalan yang lurus” (Ayat 1-2). Wahyu di atas Rasulullah saw terima ketika dalam perjalanan pulang dari Mekah ke Madinah setelah selesainya PH dipersetujui dan ketika umat Islam merasa gelisah dengan tindakan Rasulullah saw mempersetujui kandungan PH yang dikemukakan oleh Quraisy kerana pada pandangan umat Islam PH seolah-olah memberi kemenangan kepada Quraisy.
b. Kemenangan dari sudut pengikhtirafan iaitu Quraisy mulai mengakui kewujudan ugama Islam, mengikhtiraf Nabi Muhammad s.a.w. sebagai Rasul dan mengakui kewujudan Negara Islam – sebelumnya Quraisy tidak mengikhtiraf kewujudan Islam dan kerasulan baginda . Ini menjatuhkan kedudukan dan maruah Quraisy.
c. Kemenangan dari aspek penyebaran Islam. Gencatan senjata selama 10 tahun membolehkan Rasulullah s.a.w. mengadakan hubungan diplomatic dengan kabilah-kabilah / kerajaan luar dan menyampaikan Islam kepada mereka. Utusan-utusan diplomatik dihantar ke seluruh Tanah Arab,Kerajaan Byzantine dan Yaman. Hasilnya
d. Gencatan senjata juga telah mengujudkan keamanan dan ia memberi kesempatan kepada Rasulullah saw untuk memperbaiki kelemahan-kelemahan dan mengatasi masalah yang timbul.
e. Kemenangan dari aspek pengguguran syarat perjanjian: Tindakan mengembalikan semula umat Islam ke Mekah kerana pengislaman mereka tidak mendapat izin walinya juga menguntungkan Islam kerana jika mereka telah menjadi Islam sejati mereka dapat menyebarkan Islam di Mekah dan boleh menjadi pengintip terhadap sebarang perancangan Quraisy untuk menghancurkan Islam. Syarat ini akhirnya digugurkan apabila Quraisy mendapati ia merugikan Quraisy, terutama apabila Abu Basyar yang diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w. supaya kembali ke Mekah (untuk mematuhi perjanjian) telah bertindak menubuhkan pasukan kecil untuk mengganggu perjalanan kafilah-kafilah Quraisy yang berulang-alik antara Mekah dan Syam. Akibatnya ekonomi Mekah mengalami kemerosotan dan akhirnya Quraisy sendiri yang meminta syarat ini digugurkan.
f. Membersihkan musuh dalaman: syarat yang mengkehendaki agar orang-orang Islam yang berpaling tadah kepada pihak Quraisy supaya tidak dikembalikan ke Madinah juga menguntungkan Islam kerana ia sekaligus dapat membersihkan ‘musuh dalam selimut’.
g. Kemenangan mendapat kebenaran menunaikan ibadat haji: Pada tahun berikutnya umat Islam telah dibenarkan menunaikan ibadat haji di Baitullah. Kebenaran ini amat besar ertinya setelah tujuh tehun mereka tidak melaksanakannya. Sewaktu mereka melaksanakan ibadat tersebut, tingkah laku mereka sentiasa dicuri pandang oleh Quraisy yang semakin berbelah bagi terhadap kepercayaan tradisi mereka dan akhirnya telah mendorong semakin ramai orang Mekah tertarik kepada Islam termasuk pemimpin Quraisy sendiri yang sebelumnya begitu kuat menentang Islam seperti Khalid al-Walid.
berlaku pertambahan jumlah umat Islam dalam tempoh dua tahun iaitu dari 1500 kepada 10000 orang. Ramai pemimpin Quraisy juga mula menerima Islam. Antaranya ialah Khalid al-Walid. Akibatnya pengaruh dan pengikut Quraisy mulai merosot.
3.Kaitan Sahifah Madinah dengan peristiwa Pembukaan Mekah (4 markah)
a. Sahifah Madinah menetapkan bahawa baik di pihak Islam mahupun Quraisy tidak boleh menceroboh atau mengkhianati harta benda di antara satu dengan lain. Setelah dua tahun persetujuan Hudaibiyah dimenterai, pihak Quraisy mendapati syarat-syarat perjanjian yang ditetapkan oleh wakil mereka ternyata merugikan pihak mereka.
b. Pada 8H pihak Quraisy secara sengaja telah melanggar perjanjian PH dengan membantu sekutunya iaitu Bani Bakar untuk menyerang sekutu Islam iaitu Bani Khuzaah. Quraisy sengaja melakukan tindakan tersebut setelah menyedari segala kandungan perjanjian yang mereka tetapkan sebenarnya lebih menguntungkan Islam. Tindakan Quraisy itu menyebabkan Rasulullah s.a.w. berserta kira-kira 10000 orang umat Islam bergerak ke Mekah dan akhirnya berjaya menawan kota Mekah tanpa sebarang pertumpahan darah.
Kesimpulan (1markah)
-
Perjanjian Hudaibiyah merintis kea rah pembukaan Mekah pada 8H
-
PH membuktikan bahawa Rasulullah s.a.w. berpandangan jauh.
-
Tentangan dan pengaruh Quraisy lenyap setelah Mekah ditakluki Islam.
Peristiwa Bai’ah ar-Ridwan

Piagam Madinah

Penggubalan Sahifah Madinah telah menyelesaikan pelbagai masalah penduduk di
kota Madinah.Terangkan inti pati kandungan Sahifah Madinah dan kepentingannya.
Pendahuluan: (3 markah )
a. Prinsip-prinsip umum pemerintahan Islam seperti prinsip musyawarah / syura. persamaan taraf dan hak, prinsip keadilan, prinsip persaudaraan dan perpaduan Islam, Islam sebagai landasan (landasan politik, ekonomi, sosial, perundangan dsb).
b. Pembentukan Negara Islam Madinah - Proses ke arah pembentukan negara / pemerintahan Islam bermula selepas terbentuknya Perjanjian Aqabah I (pada tahun ke-12 kerasulan baginda) dan Perjanjian Aqabah II pada tahun berikutnya.
c. Latar belakang Piagam Madinah - Perlembagaan Madinah yang digubal pada tahun
ke-2 hijrah, merupakan perlembagaan bertulis yang tertua di dunia walaupun sebelum kemunculan tamadun Islam telahpun wujud pelbagai tamadun dunia lain seperti Mesir, Yunani, Rom dan sebagainya. Piagam Madinah berbeza dari segi tulisan – tulisan peraturan pemerintah sebelum ini, kerana perlembagaan ditulis oleh pemimpin iaitu Nabi Muhammad s.a.w untuk diterima pakai oleh rakyatnya, iaitu penduduk Madinah. Piagam ini merupakan satu undang – undang tertinggi di Madinah, selain itu Al – Quran, yang telah menjadi tatacara pemerintahan di negara kota itu. Ia berlainan dengan The Constitution of Athens yang hanya merupakan sejarah evolusi amalan perlembagaan di negara itu. Piagam Madinah tidak seperti dokumen Shuking oleh Confucious yang merupakan buku teks untuk kanak – kanak
raja. Ia juga bukan seperti dokumen Arthasastera yang dianggap sebagai peraturan pemerintahan pada zaman Chandra Gupta Maurya, yang hanya menjadi buku teks pembelajaran untuk anak – anak raja .

Isi-isi Jawapan
Intipati / Kandungan Umum Piagam Madinah ( 8 markah )
a. Syahifah Madinah mengandungi 47 fasal yang merangkumi 2 bahagian. Bahagian
pertama mengandungi 23 fasal menyentuh hubungan dan tanggungjawab orang Islam
sesama Islam (Muhajirin dan Ansar). Bahagian kedua pula mengandungi 24 fasal
membabitkan hak kaum Yahudi dan tanggungjawab mereka terhadap negara Islam
Madinah. Di dalam Perlembagaan Madinah ini telah digariskan beberapa prinsip umum
tentang dasar pentadbiran masyarakat (ummah) dan negara Islam Madinah yang
dianggotai oleh pelbagai kaum, puak dan kepercayaan, mengikut keperluan semasa.
b. Pengakuan bahawa Nabi Muhammad s.a.w. adalah pemimpin masyarakat dan ketua
negara yang wajib dipatuhi dan dihormati.. Sebagai ketua negara baginda mempunyai
kuasa di dalam urusan pemerintahan negara dan sebagai ketua agama bagi umat
Islam. Bagaimanapun setiap ketua kaum mempunyai hak untuk menyelesaikan masalah
dalam kaum masing-masing.
c. Masyarakat berbilang agama dan keturunan di Madinah dianggap sebagai sebuah
masyarakat (ummah) yang mempunyai kewajiban dan tanggungjawab yang sama
terhadap negara Islam Madinah. Setiap anggota syahifah hendaklah menjalin hubungan
yang erat sesama mereka tidak kira agama atau asal keturunan. Umpamanya umat
Islam tidak boleh membiarkan saudara-saudara mereka dibebani hutang. Mereka mesti
menolong dengan jalan yang benar apabila timbul soal-soal membayar tebusan wang
dan darah.Penganut Islam dan Yahudi mestilah hidup bersama di dalam bentuk
kewarganegaraan dengan hak yang sama dalam lingkungan konsep ummah.
d. Semua penduduk tanpa mengira latar kaum dan agama hendaklah bersatu padu,
bekerjasama dan bertanggungjawab mempertahankan negara dari sebarang ancaman
luar. Begitu juga penegakan keadilan dan pembanterasan kezaliman adalah
tanggungjawab bersama, bukan dipikul oleh umat Islam semata-mata. Penyembah
berhala dan Yahudi di Madinah tidak boleh menyebelahi pihak-pihak lain untuk
menentang Islam.
e. Wahyu Allah yang disampaikan kepada Rasulullah s.a.w. merupakan sumber utama
undang-undang negara.
f. Semua anggota syahifah mempunyai hak dan kebebasan beragama. Orang-orang
Yahudi bebas mengamalkan kepercayaan masing-masing selagi mereka menghormati
hak umat Islam.
g. Memberikan jaminan keselamatan terhadap orang-orang bukan Islam yang
menganggotai dan mematuhi peraturan-peraturan syahifah. Keselamatan orang Yahudi
adalah terjamin selagi mereka taat kepada perjanjian itu. Mereka akan dilindungi
daripada sebarang gangguan dan berhak mendapat sebarang perlindungan dan
perkhidmatan.
h. Fungsi Syahifah ialah menegakkan keadilan dan membanteras kezaliman, mencegah
jenayah, maksiat dan kemungkaran dll.
Kepentingan Piagam Madinah ( 6 isi x 2 markah = 12 markah )
a. Kepentingan Politik
-
Rasulullah s.a.w. sebagai Ketua Negara.
-
Tertubuhnya secara rasmi negara Islam yang diketuai oleh Rasulullah s.a.w.
-
Golongan Yahudi iaitu Bani Quraizah, Bani Nadhir dan Bani Qainuqa’ telah dapat
dihapuskan kerana mengkhianati Syahifah Madinah yang mereka persetujui.
Contohnya apabila mereka membantu pihak Quraisy dalam Perang Ahzab (5H).
Terhapusnya ancaman Yahudi sebagai musuh dalam selimut dalam kerajaan Islam.
-
negara Islam dan Nabi sebagai Rasulullah s.a.w.
Yahudi secara tidak langsung telah mengiktiraf kewujudan Islam, Madinah sebagai
b. Kepentingan Keagamaan
-
total. Pelaksanaan syariah Islamiah merupakan matlamat utama penegakan negara
Islam. Syariah Islam tidak akan dapat ditegakkan tanpa penubuhan sebuah negara
Islam.
Perlembagaan ini membolehkan syariah Islamiah dilaksanakan di Madinah secara
-
sepenuhnya oleh Rasulullah s.a.w. untuk menyebarkan dakwah Islamiah ke seluruh
dunia, khususnya Semenanjung Tanah Arab.
Keamanan yang wujud ekoran daripada pelaksanaan syariah Islamiah dipergunakan
-
kepercayaan masinh-masing – memberi perluang kepada umat Islam dan bukan
Islam untuk bergaul dan sekaligus menarik minat mereka kepada Islam.
Kebebasan beragama – umat Islam dan bukan Islam bebas untuk mengamalkan
c. Kepentingan Sosial
-
berlaku. Suku Auz dan Khazraj hidup aman dalam persaudaraan Islam.
Piagam Madinah telah mendamaikan permusuhan suku-suku Arab yang telah lama
-
membantu musuh untuk menyerang sesama Islam..
Sesama Islam digalakkan saling bantu-membantu, hidup secara aman dan ditegah
-
dan mereka hendaklah membantu saudara seagama dan ditegah membantu dan
berpihak kepada musuh – musuh Islam.
Orang – orang Islam diwajibkan hidup bermasyarakat sesama mereka secara aman
d. Kepentingan Ekonomi
-
secara beransur-ansur menguasai ekonomi Madinah dan sekitarnya.
Kemunculan Madinah sebagai pusat perdagangan berikutan keamanan. Umat Islam
-
langkah untuk mengelakkan pemboikotan ekonomi Yahudi terhadap umat Islam
seperti yang pernah dilakukan oleh Quraisy di Mekah.
Kebebasan menjalankan kegiatan ekonomi kepada semua penduduk – sebagai
-
menarik minat pedagang – pedagang luar untuk datang ke Madinah. Akhirnya
Madinah telah menjadi pusat perdagangan penting di Semenanjung Tanah Arab.
Dengan itu, umat Islam secara beransur – ansur telah menguasai ekonomi Madinah
dan kawasan persekitarannya.
Kebebasan dalam kegiatan perniagaan dan keadaan yang aman di Madinah telah
d. Kepentingan Keamanan dan Keselamatan
-
negara – tidak meletakkan tanggungjawab ini kepada umat Islam sahaja.
Semua penduduk bertanggungjawab memelihara keamanan dan keselamatan
-
juga mempertahankan negara dari ancaman luar.
Yahudi tidak boleh membuat pakatan dengan Quraisy Mekah dan mereka diwajibkan
-
perlembagaan tersebut.
Jaminan keselamatan ke atas semua penduduk selagi mereka mematuhi perjanjian /
-
pihak yang cuba mengkhianati piagam akan diambil tindakan tegas dan dihukum
seberat – beratnya tanpa mengira bangsa atau agama.
Hak dan keselamatan setiap penduduk Madinah adalah terjamin. Mana – mana
-
Kepentingan Dakwah / Penyebaran Islam
-
Kepentingan Dakwah / Penyebaran Islam
e. Kepentingan Dakwah / Penyebaran Islam
-
menghantar wakil / pendakwah ke Rom , Parsi dan Habsyah.
Dakwah Islam tersebar luas ke seluruh Tanah Arab. Nabi Muhammad s.a.w telah
-
Bilangan umat Islam semakin bertambah
f. Kepentingan Pengiktirafan Negara Islam Madinah
-
dan mengakui Nabi Muhammad s.a.w sebagai ketua negara.
Pembesar Quraisy Mekah telah mengiktiraf kewujudan kerajaan Islam di Madinah
-
dan kerajaaan Islam Madinah serta menerima wakil / menjalin hubungan diplomatik
dengan dunia luar.
Kerajaan-kerajaan luar seperti Rom dan Parsi mengiktiraf nabi sebagai ketua negara
Kesimpulan ( 2 markah
Apabila Rasulullah s.a.w. wafat, Khulafah Al-Rasyidin terus mengamalkan politik Islam
yang diasaskan oleh Rasulullah s.a.w. Syahifah Madinah juga dikekalkan. Ini terbukti
dengan beberapa tindakan yang diambil oleh mereka untuk mengatasi golongangolongan
yang mengancam kedaulatan negara Islam. Namun begitu beberapa
pertambahan struktur pentadbiran telah dilakukan, tetapi tidak bertentangan dengan
Islam dan Syahifah Madinah.
)

Konsep Ummah dan peranan Rasulullah

 Huraikan konsep ummah. Jelaskan bagaimanakah Rasulullah s.a.w menyatukan
pelbagai golongan masyarakat di Madinah.
Pendahuluan: ( 3 markah )
a. Latar belakang perkembangan Islam di Madinah.
b. Latar belakang penduduk Madinah dan permasalahan mereka.
c. Latar belakang hijrah.
Isi-isi Jawapan:
1. Konsep ummah ( 3 markah )
Ummah dari segi bahasa berasal dari bahasa Arab yang bermaksud masyarakat atau
umat manusia. Umat juga bermaksud pengikut sesuatu agama atau nabi. Dari sudut
istilah ia merupakan masyarakat yang bersatu atas ikatan persefaham keugamaan dan
persaudaraan agama.
Ummah dalam konteks zaman Rasulullah s.a.w. adalah termasuk umat Islam dan bukan
Islam seperti Yahudi di Madinah. Masyarakat ini mematuhi undang-undang negara Islam
sama ada mereka seagama atau tidak. Bagaimanapun tindakan Yahudi yang
mengkhianati Islam telah menyebabkan mereka dikenakan tindakan buang daerah.
Dengan itu mereka terkeluar dari penyatuan ummah Madinah.
2. Langkah-langkah Menyatukan Pelbagai Golongan Masyarakat Madinah
( 6 isi x 3 markah = 18 markah )
a. Pembinaan masjid
hijrah. Masjid amat penting dalam masyarakat Islam. Ia bukan sahaja sebagai tempat
beribadat, tetapi juga sebagai tempat perbincangan, pusat pendidikan Islam dan tempat
tinggal sementara bagi orang-orang yang tidak mempunyai kediaman / pengembara.
Sebelum kedatangan Islam setiap kabilah Arab mempunyai tempat khas untuk
membincangkan sesuatu masalah yang mereka hadapi. Tetapi setelah kedatangan Islam,
mereka mula bersatu dan mengadakan perbincangan di masjid-masjid. Masjid pertama
yang dibina oleh Rasulullah s.a.w. ialah Masjid Nabawi dan diikuti Masjid Quba’ Qiblatain,
al-Fath, Khandaq, Ridwan dan Namira.
: Ia merupakan langkah pertama baginda Rasulullah s.a.w. setelah
b. Penyatuan masyarakat
dan Khazraj yang kemudian dikenali sebagai golongan Ansar. Sebelum kedatangan Islam,
kedua-dua kabilah Arab itu saling bermusuhan ekoran hasutan Yahudi serta akibat dari
dasar perpaduan Arab yang hanya terbatas pada suku, puak atau kabilah mereka sahaja.
Sebaliknya penyatuan masyarakat yang dibentuk oleh Rasulullah ini tidak lagi berdasarkan
ikatan keturunan atau suku, sebaliknya melalui ikatan ugama. Dasar ini telah menyedarkan
kaum Auz dan Khazraj dari meneruskan sikap permusuhan antara mereka. Baginda juga
menjelaskan bahawa semua jenis persengketaan dan perselisihan adalah terhapus setelah
mereka memeluk Islam. Tiada sesiapapun sesudah itu boleh menuntut bela atau menuntut
hutang darah.
: Rasulullah s.a.w. berusaha untuk menyatukan orang-orang Auz
c. Ikatan persaudaraan Islam
disatukan dengan golongan Muhajirin iaitu umat Islam yang berhijrah dari Mekah juga
melalui ikatan persaudaraan Islam. Umpamanya baginda telah mempersaudarakan
Hamzah bin Abd Mutalib dengan Zaid bin Harith, Umar al-Khattab dengan Itban bin Malik,
Abd. Rahman bin Auf dengan Sa’d al-Rabi’ dll. Bagaimanapun perhubungan persaudaraan
itu dilakukan tanpa mempunyai implikasi persaudaraan nisab (keturunan) termasuk hak
pusaka. Dengan penyatuan tersebut maka umat Islam menjadi golongan majoriti di
-Dalam masa yang sama pula, golongan Ansar itu telah
Madinah. Keadaan ini menambahkan lagi jaminan keutuhan dan kekuatan umat dan ugama
Islam.
d. Hidup bekerjasama dan bantu-membantu
telah menggalakkan kedua-dua golongan tersebut supaya saling bekerjasama dan bantumembantu.
Golongan Ansar digalakkan membantu golongan Muhajirin untuk membina
penghidupan semula disebabkan perpindahan mereka ke Madinah tanpa membawa harta.
Di samping itu juga Rasulullah s.a.w. telah menggalakkan perkahwinan campur di antara
kedua golgan tersebut supaya ikatan persaudaraan sesama mereka semakin erat. Langkah
ini telah meninggalkan kesan positif. Dalam masa singkat sahaja umat Islam menjadi
golongan terkuat di Madinah dan sentiasa pula bersedia untuk menghadapi sebarang
kemungkinan, khususnya dalam menghadapi ancaman Quraisy di Mekah.
Sebagai langkah penyatuan Rasulullah s.a.w.
e. Menjamin hak-hak golongan bukan Islam.
pula untuk menyelesaikan masalah perhubungan di antara orang Islam dan bukan Islam
terutamanya Yahudi yang sentiasa mencari ruang untuk menghalang perkembangan Islam.
Melalui Piagam Madinah, Rasulullah s.a.w. akhirnya berjaya mengatasi masalah tersebut.
Menerusi piagam tersebut, umat Islam dan bukan Islam dapat disatukan dalam sebuah
masyarakat / ummah dan seterusnya dapat saling bekerjasama dan bantu membantu.
Golongan bukan Islam juga telah diberikan hak dan kebebasan yang sewajarnya serta
sama-sama berperanan untuk mempertahankan kota Madinah dari sebarang pencerobohan
luar.
Selanjutnya pula Rasulullah s.a.w. berusaha
f. Piagam Madinah -
dalamnya terkandung perkara-perkara yang menyentuh mengenai kebebasan berugama,
mengeluarkan pendapat, keselamatan harta peribadi serta larangan-larangan dari
melakukan jenayah. Dengan wujudnya piagam tersebut, maka wujudlah era baru dalam
politik dan peradaban dunia. Ia menjadi satu dokumen politik yang pertama di dunia yang
seterusnya juga telah mengujudkan negara Islam yang pertama. Kewujudannya juga telah
membuktikan kebijaksanaan Rasulullah s.a.w. Kota Madinah dan sekitarnya menjadi
wilayah yang aman ekoran dari larangan-larangan melakukan sebarang bentuk jenayah dan
ketetapan yang mewajibkan agar seluruh penduduknya menjaga keamanan dan
kemakmuran tersebut serta sentiasa bertanggungjawab menjaga hubungan antara kaum.
Konsep ‘ satu ummah’ sebagai manan tercatat di dalam Piagam Madinah juga telah
memperkukuhkan lagi persaudaraan antara kaum Ansar dan Muhajirin. Peruntukan Piagam
Madinah ini telah mewajibkan kepada setiap penduduk Islam supaya berkerja sama dalam
menegakkan amal kebaikan dan mencegah kemungkaran, tidak boleh membiarkan saudara
seagamanya dibebankan dengan hutang, berperang dan membunuh sesama sendiri dan
menegah berpihak kepada orang kafir untuk memusuhi umat Islam.
Nabi Muhammad telah memperuntukan di dalam Piagam Madinah hak – hak golongan
Yahudi seperi memberi kebebasan mengamalkan upacara dan ibadat agama mereka,
kebebasan di dalam kegiatan ekonomi, sosial, adat istiadat mereka dan mereka pula
diminta supaya bersedia untuk mempertahankan keselamatan Madinah dari ancaman
musuh. Disebaliknya, mereka pula meminta jasa baik Nabi Muhammad s.a.w
menyelesaikan masalah – masalah yang dihadapi oleh mereka. Di dalam Piagam Madinah
setiap penduduknya mempunyai hak yang sama.
yang dibentuk oleh Rasulullah s.a.w. mengandungi 39 fasal. Di
g. Penyingkiran Orang-orang Yahudi Madinah
Bani Qainuqa’, Bani Nadhir dan Bani Quraizah hanya mematuhi Piagam Madinah pada
peringkat permulaan sahaja. Selepas itu mereka mula mengingkarinya.
– Golongan Yahudi yang terdiri daripada
i.
kemenangan Rasulullah s.a.w. dan umat Islam dalam Perang Badar (2H). Mereka
Bani Qainuqa telah menghina Piagam Madinah dan mempersendakan
tidak mematuhi amaran Rasulullah s.a.w. supaya menjaga kedamaian dan
keharmonian di Madinah. Mereka juga telah mengganggu maruah wanita Islam
secara terang-terangan. Oleh itu Rasulullah s.a.w. telah menghalau mereka keluar
dari kota Madinah ke suatu kawasan berhampiran dengan Syam.
ii.
merupakan pengingkaran Piagam Madinah. Dengan arahan Rasulullah s.a.w.
mereka dikepung oleh tentera Islam selama enam hari. Apabila mereka menyerah
kalah, mereka bersetuju untuk meninggalkan kota Madinah. Kesalahan tersebut
ialah:
- Mereka berkomplot untuk membunuh Rasulullah s.a.w. semasa baginda
mengadakan perundingan dengan salah seorang daripada ketua mereka.
Baginda terselamat apabila turunnya wahyu (Surah al-Maidah Ayat 11)
yang menerangkan rancangan Yahudi tersebut.
- Mereka menyokong Quraisy Mekah ketika Perang Uhud (3H)
Bani Nadhir telah melakukan dua kesalahan besar. Kedua-dua kesalahan tersebut
iii.
masalah besar kepada umat Islam semasa peristiwa Perang Khandak / Ahzab
(5H). Huyai bin Ahtab (pemimpin Bani Nadhir yang telah dihalau keluar dari
Madinah telah menghasut pemimpin Bani Quraizah iaitu Kaab bin Asad sehingga
akhirnya mereka bersetuju membatalkan perjanjiannya dengan Rasulullah s.a.w
dan seterusnya memihak kepada Quraisy yang sedang mengepung Madinah. Bani
Nadhir tidak mengendahkan amaran Rasulullah s.a.w. mengenai kesan
pengkhianatannya itu. Setelah Perang Khandak tamat dan dimenangi oleh pihak
Islam, umat Islam telah mengepung perkampungan Bani Quraizah selama 25 hari.
Akhirnya mereka menyerah kalah dan bersetuju melantik Sa’d bin Mu’az
(pemimpin Suku Auz) membuat pengadilan terhadap mereka. Saa’d telah membuat
keputusan bahawa harta mereka dirampas, kanak-kanak, orang-orang tua dan
wanita ditawan, sementara orang-orang lelaki pula dihukum bunuh. Hukuman ini
adalah setimpal dengan pengingkaran mereka terhadap perjanjian sebelum ini.
Dengan penghapusan ancaman Yahudi ini maka kedudukan dan penyatuan Islam
Madinah semakin kukuh.
Bani Quraizah pula telah mengingkari Piagam Madinah dengan menimbulkan
h. Menghapuskan pengkhianatan orang-orang munafik
beberapa tindakan termasuk melancar serangan ketenteraan ke atas mereka.
- Rasulullah s.a.w. telah mengambil
i. Dasar-dasar perundangan negara menurut Al Quran
meletakkan dasar untuk membangunkan sesebuah negara Islam seperti di Madinah. Dalam
hal ini baginda telah menetapkan bahawa dasar-dasar perundangan negara mestilah
berasaskan al-Quran, Hadis, ijmak ulamak dan qias. Pemilihan ketua negara Islam pula
hendaklah dilakukan mengikut suara ramai. Di kalangan rakyat pula hendaklah diberikan
hak dan kebebasan masing-masing dalam meneruskan tradisi kehidupan mereka asalkan ia
tidak bertentangan dengan tatasusila kemasyarakatan.
-Rasulullah s.a.w. juga telah
j. Hak dan taraf yang sama -
sesebuah negara Islam setiap rakyat mempunyai hak dan taraf yang sama. Perbezaan
antara manusia hanya terletak pada ketinggian taqwa mereka sahaja. Hukum kekeluargaan
dan sistem kemasyarakatannya hendaklah juga berdasarkan kepada ajaran-ajaran Islam.
Baginda Rasulullah s.a.w. juga menegaskan bahawa dalam
k. Sistem ekonomi
membentuk satu sistem ekonomi Islam yang berbeza dari amalan-amalan ekonomi
kapitalisme dan sebagainya. Tujuannya supaya dalam sesebuah negara Islam tidak akan
wujud golongan yang terlalu kaya atau telalu miskin. Meskipun demikian, setiap anggota
masyarakat mempunyai kebebasan dan berhak untuk menguruskan dan menambahkan
- Begitu juga dalam sistem ekonomi. Baginda telah berusaha untuk
kekayaan mereka asalkan sahaja mereka tidak menindas, mengamalkan riba dan segala
bentuk kegiatan ekonomi yang bertentangan dengan Islam. Zakat dan fitrah juga telah
dilaksanakan supaya akan terjalin hubungan yang harmonis di antara golongan kaya.
Baginda juga amat menggalakkan agar umat Islam melibatkan diri secara aktif dalam
kegiatan ekonomi terutamanya kegiatan perdagangan kerana kegiatan tersebut
memberikan hasil ekonomi yang memberangsangkan. Baginda sendiri telah menunjukkan
contoh yang baik sebagai seorang pedagang.
l. Menjamin keadilan sosial.
m. Menunjukkan contoh teladan / peribadi yang mulia.
Setelah Rasulullah s.a.w. menyelesaikan segala masalah sosial dan menetapkan dasardasar
sesebuah negara Islam, baginda kemudian menumpukan pula perhatian kepada
usaha-usaha pertahanan supaya keselamatan negara Islam Madinah dan umat Islam
sentiasa terjamin. Keamanan yang wujud ekoran dari Piagam Madinah telah memberikan
kesempatan kepada baginda untuk menyusun pasukan tentera Islam dan
memperbesarkannya. Penyusunan, pembesaran dan pengukuhan pasukan tentera Islam itu
bukablah bertujuan untuk berperang, sebaliknya untuk menjaga keamaan, keselamatan dan
kepentingan negara Islam dalam hal ini tentera Islam hanya akan berperang apabila merasa
tergugat. Buktinya segala peperangan yang berlaku pada zaman baginda keseluruhannya
berpunca dari provokasi-provokasi pihak musuh yang berhasrat untuk menghancurkan
negara,ugama dan umat Islam. Di sebalik maksud tersebut, penyusunan tentera Islam itu
juga bertujuan untuk mengimbangi kekuatan pihak musuh Islam terutamanya Quraisy.
Dengan langkah yang diambil oleh baginda itu akan membolehkan keselamatan ugama,
umat dan negara Islam sentiasa terjamin dan berkembang. Untuk memperkembangkan lagi
pengaruh Islam, maka baginda telah menghantar utusan-utusan dakwah ke seluruh Tanah
Arab. Hasilnya jumlah umat Islam di seluruh Tanah Arab semakin meningkat. Baginda juga
telah menjalin hubungan baik dengan kuasa-kuasa / kabilah-kabilah luar. Langkah yang
diambil ini juga telah memberikan kesan yang positif. Hubungan baik ini telah
mengurangkan jumlah penyokong Quraisy dalam menentang Islam. Situasi ini tentu sahaja
menggalakkan usaha perkembangan Islam seterusnya.
Kesimpulan ( 1 markah )
Setibanya Rasullah s.a.w di Madinah dari Makkah, beliau terpaksan menghadapi pelbagai
masalah yang ditimbulkan oleh beberapa golongan penduduk di Madinah yang tidak senag
terhadap kedatangannya. Dengan pimpinan dari Allah s.w.t dan dengan sifat seorang
pentadbir yang cekap, pendamai yang dihormati, panglima berakhlak mulia dan pemimpin
berwibawa baginda telah dapat menyelesaikan semua masalah berkenaan dengan adil.
Akhirnya, baginda telah dapat menyatukan pelbagai kaum dan golongan masyarakat yang
terdapat di kota Madinah.

Kehidupan Masyarakat Arab Jahiliah

 Terangkan corak kehidupan masyarakat Arab jahiliyah.
Pendahuluan: ( 3 markah )
1.
sesat.
Dari segi bahasa Arab ‘jahala’ bererti ‘jahil’ atau ‘jahlun’ atau ‘jahlatun’ bererti bodoh dan
2.
- Ia merujuk kepada kejahilan dalam aspek akidah dan hukum-hukum agama Allah.
- Arab Jahiliah juga merujuk kepada satu zaman yang penuh dengan kegelapan,
kejahilan dan kebodohan atau zaman yang tidak mempunyai peraturan hidup serta
tidak mempunyai peraturan yang sah di sisi Allah.
Dari segi istilah atau syarak:
3.
- Tidak mempunyai Nabi atau Rasul sebagai pembimbing.
- Tidak mempunyai kitab sebagai petunjuk.
- Tiada perkembangan ilmu (menyebabkan keseluruhan masyarakat buta huruf dan jahil)
- Tidak mempunyai peradaban atau tamadun
- Masyarakatnya tidak berakhlak, angkuh dan bongkak.
- Masyarakatnya tidak patuh kepada syariat Allah dan tidak mengesakannya.
- Wujud selama kira-kira 300 tahun iaitu selepas kejatuhan kerajaan Saba / Himyar
hingga zaman kelahiran Islam.
-
Ciri-ciri Zaman Arab Jahiliah:
Isi-isi Jawapan (7 isi x 3markah = 21markah)
a. Corak perhubungan masyarakat
- Berdasarkan sistem kabilah. Pembentukannya berlandaskan pertalian darah kekeluargaan
dan keturunan.
- Mengamalkan fahaman asabiyah / semangat kesukuan - setiap kabilah berbangga
terhadap kabilah sendiri sahaja - tidak menerima suku-suku Arab lain – memandang hina
kabilah lain - masyarakat tertutup.
- Memberi perlindungan terhadap ahli-ahli suku walaupun mereka bersalah.
- Peperangan antara kabilah sering berlaku – Sebab-sebab peperangan selalunya berpunca
dari perebutan sumber air / padang rumput, mempertahankan anggota suku / kabilah atau
kerana menuntut bela kematian ahli suku yang dibunuh oleh suku lain. Contoh perang ialah
Perang Harb al-Basus antara Bani Bakar dan Bani Taghlib. Kemenangan dalam
peperangan dianggap penting kerana meningkatkan pengaruh, kekuasaan dan kekayaan
sesuatu kablah. Kabilah yang tewas akan dijadikan hamba.
b. Corak susun lapis masyarakat
- Susun lapis masyarakat (bangsawan / hamba). Wujud jurang sosial yang luas antara
golongan bangsawan dan golongan bawahan. Golongan bangsawan seperti pemidato dan
pahlawan dianggap mulia sementara golongan miskin dan hamba dianggap hina.
- Sistem perhambaan – hamba terdiri daripana hamba asal / keturunan atau hamba tawanan
perang. Sistem perhambaan ini menjadi ukuran kekayaan seseorang.
- Perdagangan hamba
- Layanan terhadap golongan hamba
- Penindasan golongan atasan terhadap golongan bawahan / lemah
c.
Terbahagi 2 iaitu masyarakat Badwi dan masyarakat Hadhari. Golongan Hadhari tinggal di
kawasan bandar. Mereka lebih bersikap terbuka kerana berpeluang berhubung dengan
masyarakat luar. Golongan Badwi pula tinggal di kawasan pedalaman / padang pasir secara
nomad. Masyarakat mereka lebih tertutup. Struktur Masyarakat Arab Hadhari terdiri
daripada golongan bangsawan – pemerintah dan para pedagang, Golongan agama - ketua
agama, tukang tilik dan penyair, Masyarakat awam – rakyat biasa, golongan wanita dan
golongan hamba
d.
e.
bangsawan mempunyai kedudukan tinggi dari golongan rakyat biasa / hamba.
f.
perempuan akan membawa bencana / sial kepada keluarga – pembunuhan kadang-kala
dilakukan oleh ibu bayi itu sendiri – lazimnya ditanam hidup-hidup – tujuannya bagi
mengelakkan kesempitan hidup atau menanggung malu. Walaubagaimanapun terdapat
keluarga yang menyayangi anak perempuan mereka. Darul Nadwah dijadikan tempat
keramaian bagi mengisytiharkan anak perempuan mereka sebagai perempuan dewasa
apabila sampai tempoh akil baligh.
g.
pembunuhan dan menjadi kayu pengukur keberanian seseorang.
h.
dendam. Arab Jahiliah terutamanya golongan Badwi tidak suka dikongkong oleh undangundang.
Mereka gemar gaya hidup liar dan bebas.
i.
Kelompok masyarakat Arab Jahiliah :Amalan-amalan perkahwinan – poligami secara berlebihan , polyandri dan alibtiza.Kedudukan wanita – rendah dan hanya menjadi alat pemuas nafsu. Wanita isteriPembunuhan kanak-kanak perempuan – pembunuhan disebabkan kelahiran anakRompakan dan pergaduhan juga sering berlaku – rompakan mendorong ke arahTiada peraturan / undang-undang – yang wujud hanya undang-undang membalasCiri-ciri Akhlak
- Mengamalkan amalan-amalan tradisi / kebiasaan.
- Berakhlak rendah - tingkah laku yang kasar
- Minum arak, berjudi, pelacuran / zina.
- Sikap bongkak, sombong
- Tiada peraturan sosial untuk dipatuhi – mereka hanya menurut peraturan dan undang
– undang hawa nafsu menyebabkan tindakan mereka dilepas tanpa kawalan. Golongan
bangsawan menikmati kehidupan mewah dengan melibatkan kegiatan perjudian,
pelacuran dan pembunuhan. Kegiatan hidup berasaskan kehendak diri sendiri –
mereka mengenepikan nilai-nilai kemanusiaan serta keredhaan Allah.
- Dua sikap positif mereka ialah : Amat menghormati tetamu: Walaupun orang – orang
Arab jahiliyah digambarkan dengan penuh kejahilan dan kesesatan, namun orang Arab
jahiliyah memiliki sifat – sifat positif dan mulia. Mereka amat menghormati tetamu yang
datang berkunjung ke tempatnya. Mereka akan melayan tetamu dengan memberikan
jamuan yang hebat. Adakalanya mereka sanggup berhutang semata – mata ingin
menghormarti tetamu yang datang walaupun tetamu itu adalah musuhnya. Amat
berpegang teguh kepada janji. Mereka akan menunaikan janji walaun melibatkan soal
keselamatan nyawa. Orang – orang Arab jahiliah juga memiliki sifat – sifat positif yang
lain antaranya menghormati dan mentaati pemimpin.
j.
Ilmu pengetahuan / tamadun masyarakat Arab Jahiliah
- Buta huruf. Hanya 17 orang sahaja yang celik huruf.
- Kamahiran bersyair (sastera) hanya digunakan untuk melahirkan perasaan secara
spontan.
- Daya hafalan yang tinggi dan keupayaan berpidato hanya berkaitan pekara-perkara
lampau yang tidak ilmiah.
- Faktor sikap saling membenci dan sering bertelagah dan juga berperang menyebabkan
ruang untuk menimba ilmu pengetahuan menjadi tertutup. Dengan itu ciri – ciri kejahilan
sangat ketara di kalangan mereka.
k.
Corak Kepercayaan
i.
Jahiliah) menganggap segala yang boleh memberikan keuntungan / manfaat kepada
mereka berhak disembah. Mereka menyembah pelbagai tuhan berbentuk objek
kebendaan atau secara tahyul.
Mengamalkan agama dan kepercayaan yang sesat dan tidak diredhai. AJ (Arab
ii.
Polydemonisme / penyembahan jin dewa-dewa, Majusi / Zoroester, Penyembahan
Tuhan Padang Pasir, Animisme, Agama Yahudi, Agama Nasrani dan Kepercayaan
berunsur adat / tahyul yang tidak dipastikan asal-usulnya. Seperti mempercayai
tangkal azimat, roh orang mati akan menjadi burung, Mempercayai binatang yang
melintas di tengah perjalanan – jika ke kanan akan membawa kebaikan dan jika ke
kiri akan membawa kecelakaan dll.
l.
Antara kepercayaan mereka ialah menyembahan berhala, Penyembahan cakrawala,Corak Ekonomi
i. Keadaan ekonomi keseluruhan: Merosot berikutan keruntuhan empangan Maarib dan
kejatuhan beberapa kawasan kaya kepada pihak penjajah. Ekonomi tidak berkembang
kerana mengamalkan kehidupan nomad.
ii. Aktiviti ekonomi:
- Masyarakat Hadhari menjalankan aktiviti perdagangan di kota-kota dan wilayah
utama seperti Mekah, Hirah, Ghassan, Syam dan Yaman. Kecuali Mekah,
perdagangn wilayah-wilayah Arab lain kurang menggalakkan kerana dimonopoli
oleh penjajah. Barang-barang dagangan terdiri dari buah-buahan, pakaian, hamba,
berhala, rempah dan emas. Perdagangan dijalankan secara bermusim iaitu pada
musim sejuk pedagang2 akan ke selatan (Yaman) dan musim panas ke utara
(Syam). Perdagangan secara tukar barang. Unsur penipuan dalam perdagangan
(timbang sukatan, kualiti dll) dan amalan riba berleluasa. Golongan bawahan
paling menderita ekoran wujudnya penindasan ekonomi. Wujud juga hubungan
dagang dengan masyarakat Badwi untuk mendapatkan haiwan ternakan.
- Masyarakat Badwi menjalankan aktiviti pertanian seperti kurma dan bijirin.
Keseluruhannya dilakukan secara nomad berikutan masalah sumber air. Sebelum
zaman jahiliyah, Yaman memperlihatkan aktivti pertanian tetap yang
menggalakkan berikutan adanya Empangan Maarib sebagai sumber pengairan.
Namun pada zaman Jahiliah, aktiviti pertanian mengalami kemerosotan berikutan
runtuhnya empangan tersebut dan masyarakat mula berpindah ke tempat lain
untuk mencari sumber ekonomi baru. Aktiviti ternakan seperti unta, kuda dan biribiri
yang juga dilakukan secara nomad kerana kekurangan kawasan ragut dan
sumber air.
- Aktiviti ekonomi lain: Aktiviti pengukiran dan penjualan berhala merupakan antara
aktiviti yang menguntungkan terutama pada musim mengerjakan haji. Berhala
diukir menggunakan kayu dan batu dalam pelbagai bentuk. Justeru itu mereka
menentang Islam yang mengharamkan pengukiran, penjualan dan penyembahan
berhala.
m.
Corak politik
-
Pemerintah cenderung untuk menjaga kepentingan diri sendiri.
-
keberanian dan kehebatan berpidato. Anggota kabilah hanya setia pada anggota
kabilah masing-masing. Pembentukan kabilah bermula dari keluaga/khemah, Hayy/
Kawasan, Kaum/Suku dan akhirnya Kabilah.
Politik berkabilah – Ketua digelar ‘syeikh’. Ketua dilantik berdasarkan kekayaan,
-
pentadbir urusan haji dan penjaga Kaabah (dua jawatan yang dipandang mulia),
aktiviti perdagangan / persaingan ekonomi atau persaingan ketenteraan.
Sikap berpuak-puan dan sering berperang kerana perebutan kuasa untuk menjadi
Kesimpulan ( 1 markah )
Apa sahaja yang berkaitan.
Selepas kedatangan syiar Islam corak kegiatan masyarakat Arab jahiliyah telah berubah
kepada nilai-nilai keIslaman dari segi politik sosio, ekonomi dan keagamaan.