Perkembangan pendidikan di Tanah Melayu di antara tahun 1874-1941
Pengenalan
· Campur tangan British 1874 menandakan bermulanya pendidikan berbentuk secular di Tanah Melayu.
· Pemerintahan British memberi keutamaan kepada aspek pendidikan.
· 1874, sekolah-sekolah sudah mula dikelolakan oleh para mubaligh Kristian dan orang perseorangan. Antara sekolah tersebut ialah Penang free School(1826), St Xavier’s Institution dan Penang Convent School(1850). Semuasumber dari tabung sendiri atau dari kerajaan Negeri-negeri Selat.
· Menjelang pengukuhan pengaruh Inggeris di Tanah Melayu(1874), satu system pendidikan kepada pendidikan Melayu dan Inggeris diperkenalkan.
Isi
1. Pendidikan Melayu
- Sekolah Melayu berbentuk secular.
- Sebelum 1874, kanak-kanak Melayu hanya medapat pendidikan agama. Ibu bapa tidak menghantar anak-anak ke sekolah ala secular
- Jun 1891, undang-undang diluluskan di Selangor untuk mewajibkan kenak-kanak Melayu dalam lingkungan 7-14 tahun menghadiri sekolah yang berada dalam jarak 1-2 batu dari rumah.
- 1900 dan 1916, Ng. Sembilan dan Perak mengambil langkah itu. Sungai Ujong menyediakan sekolah percuma dan wajib di peringkat sekolah rendah pada 1891. Ng. Perak mempunyai bilangan sekolah terbanyak dan negeri pertanma menubuhkan jabatan Pendidikan di bawah seorang Inspektor.
- Di Negeri2 Melayu Bersekutu(NNMB), mencapai kejayaan manakala NNM Tidak Besekutu ketinggalan. Sekolah Melayu di Kedah (1897), Kelantan (1903) dan Terengganu (1915).
- Kedatangan R.J. Wilkinson mencadangkan peluasan penggunaan huruf rumi
- 1905, beliau menubuhkan sebuah sekolah berasrama penuh di Kuala Kangsar bagi golongan diraja dan pembesar yang menyediakan pendidikan dalam bahasa Melayu dan Inggeris.
- Sehingga 1907, di Perak 153 buah sekolah, Selangor (43), Negeri Sembilan (47) dan Pahang(23).
- 1898, sebuah Pusat latihan Guru-guru Melayu ditubuhkan. 1922, sebuah pusat latihan guru-guru serba moden ditubuhkan di Tanjung Malim iaitu Kolej Latihan Sultan Idris.
- Sebuah institusi latihan ditubuhkan untuk perempuan pada tahun 1935 di Melaka.
- Perkambangan pesat penubuhan kolej2 latihan dan sekolah selepas tahun 1920 menyebabkan permintaan untuk pendidikan melayu bertambah antara tahun 1935-1945.
2. Pendidikan Cina
- Perhatian kurang diberikan kepada pendidikan Cina sebelum tahun 1920 oleh Inggeris.
- Sumber kewangan untuk mengurus sekolah datangnya daripada para dermawan komuniti Cina. Kemudahan sekolah ini amat berkurangan.
- Bahasa penghantar ialah bahasa mandarin, Kantonis dan Hokkien.
- Revolusi 1911, sekolah Cina mempunyai pengaruh yang berleluasa dalam kalangan komunis Cina tempatan.
- Sekolah2 Cina menjadi alat propaganda Barat. 1920, diadakan undang2 yang mewajibkan pendaftaran dan pengawasan ke atas sekolah2 CVina dan para tenaga pengajarnya.
- Sebuah jabatan kecil ditubuhkan di bawah pegawai daripada Perkhidmatan AwaM Malaya.
- 1924, bantuan kewangan diberi oleh kerajaan NNMB. 1938 -$340 000 di berikan kepada sekolah2 di NNS dan NNMB.
- NNMTB tidak mempunyai system pemberian bantuan kewangan kepada sekolah2 Cina.
- 1938, di johor seramai 14 423 orang murid dengan bilangan sekolah sebanyak 245. Di NNMB ada 497 sekolah dengan 44 367 orang murid.
3. Pendidikan India
- Kerajaan NNMB menyediakana kemudahan kepada penubuhan sekolah2 Tamil. Tujuannya untuk menggalakkan mereka bermastautin di Malaya serta mewujudkan tenaga buruh.
- Kebanyakan sekolah tamil berada dalam kawasan perladangan dan bandar.
- 1905, NNMB ada 17 buah sekolah(13 kerajaan, 4 swasta). 1907, sudah ada 17 buah sekolah kerajaan dengan 715 orang murid.
- 1912, NNMB meluluskan Kod Buruh. Pemilik2 ladang wajib menyediakan kemudahan pendidikan (7-14 tahun) dan NNMB beri bantuan kewangan.
- Taraf pendidikan di sekolah2 tamil dalah rendah. Keadaan sekolah, gaji tidak memuaskan. 1938, Srinivasa Sastri mengkritik keadaan ini.
- Pendidikan India hanya setakat sekolah rendah sahaja.
4. Pendidikan Inggeris
- Pentadbiran Inggeris memberi perhatian yang khusus kepada pendidikan Inggeris. Sekolah inggeris ditubuhkan oleh golongan mubaligh dan kerajaan Inggeris.
- 1896, di perak ada 10 buah sekolah manakala di NNMTB tidak ada sekolah. 1900, NNMB ada 24 buah sekolah. 1919, NNMB ada 80 buah sekolah(17 buah sekolah kerajaan dan 63 buah sekolah mubaligh).
- Sekolah2 Inggeris menyediakan pendidikan sehingga peringkat Sijil Peperiksaan Malaysia.
- Kadar yang dikenakan ialah dari 25 sen hingga $1 sebulan. Kos pentadbiran diperoleh dari tabung mubaligh.
- Sekolah Penang Free School dan Victoria Institution mendapat bantuan kewangan kerajaan. Jangka masa antara Perang Dunia 1 dan 2 pendidikan Inggeris berkembang maju.
5. Lain-lain bidang
- 1926, JAbatan Pendidikan mengambil alih Sekolah Teknik ynag ditubuhkan oleh Jabatan Kerja Raya di Kuala Lumpur.
- 1931, Sebuah Sekolah Pertanian di Serdang.
- 1928, Kolej Raffles ditubuhkan di Singapura dan dibuka kepada semua masyarakat TM.
- 1949, Universiti Malaya ditubuhkan di Singapura.
Kesimpulan
- Perkembangan pendidikan selepas tahun 1874 tidak seimbang. Pentadbiran Inggeris lebih memberi tumpuan kepada pendidikan Inggeris sehingga ke peringkat university.
- Pentadbiran British menyediakan asas perkembangan pendidikan moden di TM.
No comments:
Post a Comment