ahlan wa sahlan

PASTIKAN HIDUP ANDA BERJAYA DUNIA DAN AKHIRAT

Thursday 23 August 2012

Doa dan Cara Belajar



Rabbighfirli (ampunkan aku), warhamni (sayangi aku), wajburni (cukupi kekuranganku), warfa’ni (tinggikan darjatku),
Warzuqni (berikan aku rezeki), wahdini (tunjuki aku), wa’afini (sihatkan aku) wa’fu’anni (maafkan aku)


SEBELUM BELAJAR 

1) Berdo’a:
Berdoa dengan bersungguh-sungguh
 2) Tarik nafas: 
Memastikan bekalan oksigen ke otak mencukupi
3) Cara duduk: 
Duduk ke hadapan sedikit seperti sedang mendengar cerita menarik 
4) Tentukan tajuk: 
Tetapkan tajuk-tajuk tertentu yang hendak dibaca/ulangkaji pada sesuatu masa.
5) Tentukan jumlah muka surat / bab yang akan dibaca.
6) Tentukan tempoh masa 

SEMASA BELAJAR
1) Tunjuk dengan jari.
2) Fahamkan dan bayangkan 
Otak akan sentiasa aktif kiri dan kanan
3) Selang-selikan dengan rehat: 
Setiap 30 minit berehat 5 minit.
JANGAN  menonton TV atau mendengar radio.
cuba minum air jarang ( mineral ), berjalan-jalan di halaman atau senaman ringan seperti regangan otot.
.
Doa Memohon Pertambahan Ilmu.
اللَّــهُمَّ انْـفَعْنِي بِمَا عَلَّمْـتَنِي ، وَ عَلِّمْنِي مَا يَنْـفَـعُـنِي ،
وَزِدْنِي عِلْماً ، الْحَمْدُ للَّـهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ ،
وَأَعُوذُ بِاللَّـهِ مِنْ حَالِ أَهْلِ النَّارِ
.Maksudnya :
“ Ya Allah berikanlah keadaku manfaat atas segala yang Engkau ajarkan, dan ajarkanlah kepadaku apa yang memberi manfaat dan tambahkanlah ilmuku, syukur kepadaMu atas segala yang perkara, aku memohon perlindungan dariMu dari keadaan ahli neraka”.



No comments:

Post a Comment