Sistem Kepercayaan dan Agama di Asia
Confucianisme
Kehidupan Confucius
Kehidupan Confucius
Confucius ialah seorang ahli falsafah China yang terkenal pada Dinasti Chou. Beliau berasal dari keluarga kecil Lu di wilayah Shantung, di mana tempat beliau dilahirkan. Confucius dilahirkan dalam sebuah keluarga kelas pemerintahan dan nama sebenarnya ialah Kung Fu Tze. Ketika berusia 3 tahun, ayahnya telah meninggal dunia dan sejak itu beliau dijaga oleh ibunya. Sewaktu Confucius masih kecil lagi, beliau telah minat membaca mengenai sejarah, matematik dan tradisi orang Cina.
Beliau juga sangat
mahir tentang "Li", iaitu susunan tingkah laku yang baik. walaupun
keluarganya dalam kesusahan, Confucius tetap belajar dengan tekun dan berjaya
memasuki perkhidmatan kerajaan semasa berusia 17 tahun. Setiap jabatan yang
dibawa jagaannya semua berjalan dengan lancar. Beliau telah dilantik menjadi
ketua hakim dan Perdana Menteri di negeri Lu. Oleh sebab pemerintahan Lu itu
sangat puas hati dengan kerja-kerja beliau, beliau telah dinaikkan pangkat
dengan cepat. Akan tetapi, pemerintahan Lu itu tidak dapat menerima
ajaran-ajaran Confucius. Beliau cuba memberi perkhidmatan berdasarkan
prinsip-prinsipnya tetapi keadaan pada masa itu tidak memberi peluang kepadanya
untuk mempraktikkan ideanya. Akhirnya, Confucius berhenti daripada perkhidmatan
dengan kerajaan selepas kematian ibunya.
Kemudian,
Confucius menghabiskan masa beberapa tahun untuk belajar dan menjadi guru,
beliau menjadi seorang guru yang berpindah dari satu tempat ke satu tempat yang
lain untuk 10 tahun sebelum kembali ke Lu pada tahun 484 SM. Pada masa itu,
Confucius telah merantau dan menyebarkan ajarannya. Beliau cuba mencari seorang
pemerintah yang akan mengikuti ajarannya tetapi gagal. Beliau kembali ke Lu
pada tahun 484 SM.
Di Lu, beliau
telah menghabiskan masanya dengan mengarang buku-buku termasuk nyanyian dan
falsafah. Beliau merupakan orang Cina yang pertama memperkenalkan pendidikan.
Beliau meninggal dunia pada tahun 479 SM semasa berusia 72 tahun.
Ajaran
Confucius
Confucianisme tidak dianggap sebagai satu agama yang berunsurkan ketuhanan tetapi merupakan prinsip-prinsip hidup yang baik. Confucianisme berasaskan ajaran Confucius dapat dirumuskan dalam konsep Jen yang menekankan perasaan perikemanusiaan terhadap orang lain dan harga diri. Apabila Confucius disoal pengikutnya tentang makna perikemanusiaan, dia menjawab "kebolehan mengamalkan lima kebaikan di merata dunia adalah kemanusiaan. Kebaikan itu ialah budi bahasa, kemurahan hati, amanah, kerajinan dan sifat baik."
Ajaran Confucius
dikumpulkan oleh pengikut-pengikutnya dalam bentuk buku yang bertajuk Lun-Yu
atau Analekta. Dua orang pengikutnya yang terkenal ialah Hsun Kuang dan Meng
Tze (Mencius). Confucius merupakan orang yang pertama di China yang cuba
menulis sejarahnya dengan lebih sistematik. Beliau juga menulis sebahagian
daripada 5 klasik yang dihasilkan pada zaman Chou. Klasik-klasik ini terdiri
daripada Book of Odes (Shih Ching), Book of History (Shu Ching), Book of Rites
(Li Chi), Book of Changes (I Ching) dan Aping Ang Autum Annals (Chun Ching).
Ajaran Confucius
tidak mempunyai pengaruh ke atas budaya Asia Tenggara seperti agama Hindu dan
Buddha. Ia Cuma mempunyai kesan yang mendalam ke atas masyarakat China.
Ajaran-ajaran
Confucius adalah berkenaan dengan Li atau Rukun Bangsa. Antaranya ajaran
Confucius ialah bagaimana keamanan dan kepatuhan boleh dibawa kepada negaranya.
Dalam ajaran Confucius, terdapat lima jenis perhubungan baik yang menetapkan
peranan individu dalam masyarakat iaitu pemerintah kepada rakyat, ibu bapa dan
anak, suami dengan isteri, abang dengan adik dan kawan dengan kawan. Menurut
beliau, setiap individu mempunyai tugas dan tanggungjawab terhadap pihak lain.
Sekiranya setiap tanggungjawab dipatuhi, masyarakat serta negara akan bersatu,
tenteram dan harmoni. Beliau menegaskan bahawa seseorang anak harus menghormati
ibu bapa mereka dan juga harus menjaga ibu bapa apabila mereka sudah tua. Dari
segi ibu bapa pula, beliau mengatakan bahawa kasih saying patut diberi kepada
anak-anak mereka termasuklah membimbing dan mendisiplinkan anak. Seseorang juga
harus menjaga negerinya, negeri adalah disamakan dengan sebuah keluarga yang
besar.
Dari segi politik
pula, Confucius menganggap raja yang jujur dan adil adalah seorang raja yang
dapat disanjung tinggi. Rakyat perlu hormat dan taat kepada kerajaan. Confucius
menegaskan bahawa raja adalah ketua keluarga dan rakyat adalah ahli-ahli
keluarganya. Raja harus memberi contoh dan teladan yang baik kepada rakyat.
Dalam sesebuah negara, kerajaan harus menimbulkan keyakinan rakyat, rakyat
harus dijaga dengan makanan yang mencukupi, kedaulatan negara mesti
dipertahankan dengan mempunyai pasukan tentera yang kuat. Confucius mengatakan
bahawa raja harus melindungi rakyatnya dan harus berperanan sebagai Shang-Ti.
Bagi masyarakat
China. Mereka sangat mementingkan tradisi dan nilai-nilai murni hasil daripada
ajaran Confucius. Beliau menggalakkan pengikutnya memandang ke zaman silam
untuk mendapat pengajaran supaya masalah dapat diselsaikan. Beliau yang
mewujudkan Confucianisme, juga memetingkan penyembahan kepada nenek moyang.
Meng Tze, pengikut
Confucius, telah menambah ajaran tentang pemerintah kerajaan. Raja yang zalim
boleh digulingkan kerana Tuhan akan memberi restu kepada rakyat yang ditindas.
Selain Meng Tze, Hsun Tzu pula menekankan bahawa manusia pada dasarnya adalah
jahat dan raja bertanggungjawab untuk menyekat kejahatan ini dengan merangka
undang-undang yang ketat dan hukuman keras kepada pesalah.
Sebagai satu
kesimpulan, Confucianisme yang berasaskan ajaran Confucius memetingkan
kesopanan dan kesusilaan dalam kehidupan seseorang. Tabiat yang terpuji serta
kelakuan yang baik, terutama sekali hormat kepada ibu bapa, orang tua dan
negara adalah perkara yang dituntut daripada penganut ajaran Confucius. Idea
peperiksaan awam untuk memilih pegawai kerajaan adalah hasil daripada pengaruh
Confucianisme supaya negara dapat dipimpin oleh pegawai yang berkebolehan dan
bukan kerana keturunannya.
Taoisme
Taoisme berasaskan ajaran Lao Tze dan Chuang Tzu. Menurut lagenda, Lao Tze
adalah seorang pegawai yang penting di istana Dinasti Chou. Beliau mula
menyebarkan falsafahnya selepas meninggalkan jawatannya. Beliau mempunyai ramai
pengikut. Lao Tze dianggap oleh pengikut-pengikutnya sebagai nabi bagi ajaran
Taoisme.
Ajaran Lao Tze
terkandung dalam bukunya yang berjudul Tao Te Ching. Ajaran yang terkandung
dalam buku ini adalah reaksi terhadap ajaran Confucius. Ajaran Confucius
menekankan kepatuhan kepada peraturan sosial seperti dalam keluarga dan negara
tetapi ajaran Lao Tze lebih menekankan keharmonian alam semesta. Tao membawa
maksud "cara" atau "jalan" bagi mencapai keharmonian dengan
alam semesta. Ajaran-ajaran Taoisme adalah gabungan anarkisme dan kepercayaan
bahawa kebenaran di luar fahaman manusia boleh diperolehi dengan cara bersemadi
atau tasawuf.
Lao Tze
menyarankan supaya manusia menarik diri daripada duniawi dan mencari jalan
bahagia secara mengasingkan diri daripada peraturan duniawi dan upacara yang
merugikan. Perkara yang ideal bagi pengikut Taoisme ialah manusia seharusnya
bebas daripada peraturan ciptaan manusia. Lao Tze menganggap bahawa seseorang
tidak seharusnya mementingkan masyarakat pada keseluruhan. Beliau tidak
bersetuju dengan konsep kerajaan kerana ia dianggap menghalang perjalanan alam.
Menurutnya lagi, penyelesaian kepada masalah-masalah yang dihadapi oleh negara
China adalah dengan kembali ke alam semesta dan menolak tamadun. Bagi penganut
Taoisme, kerajaan yang paling berkesan ialah yang paling sedikit memerintah.
Mereka menganggap bahawa lebih banyak undang-undnag dikenakan keganasan akan
timbul dengan lebih giat lagi. Falsafahnya yang mudah difahami dan diminati di
kalangan penduduk di luar bandar. Taoisme tidak mendapat sambutan yang baik
daripada kalangan terpelajar dan pegawai-pegawai yang berfahaman Confucianisme.
Penganut-penganut
Taoisme memandang hina tehadap perkara-perkara keduniaan. Ajaran Tao menyeru
penganutnya supaya jangan mengubah benda-benda semula jadi. Manusia tidak boleh
mengubah cara hidup melalui tindakan undang-undang kerana ia menjadikan
kehidupan manusia lebih kompleks. Lao Tze mengatakan bahawa perasaan tamak dan
nafsu seseorang mendorongnya bertindak dengan kurang bijak dan tidak rasional.
Lao Tze mahu mempraktikkan cara penghidupannya di zaman Ho Hsu (zaman dahulu
kala) kerana manusia dapat hidup dengan tenteram. Ketenteraman manusia
terganggu disebabkan oleh mereka diajar ilmu pengetahuan dan diberi
tanggungjawab. Kata-kata Lao Tze "tenangkan diri, kembalilah kepada zaman
di mana raja-raja belum wujud lagi." Ajaran Tao hanya sebuah negeri yang
kecil penduduk. Di dalam negeri tersebut tidak ada sebarang bentuk
pemerintahan. Penduduknya tidak pernah melawat antara satu sama lain tetapi
mereka boleh hidup dengan gembira.
Sumbangan penting
Taoisme ialah sami-sami telah membuat banyak perjumpaan dalam bidang perubatan
tradisional. Mereka juga mencipta ubat bedil, jarum magnetik dan herba-herba
asli.
Taoisme juga
membawa pengaruh dalam bidang kesusasteraan dan kesenian masyarakat China.
Buku-buku Taoisme yang merupakan koleksi ajaran yang bertulis dalam bentuk
sajak warisan kesusasteraan yang terkenal.
Shintoisme
Shinto atau jalan-jalan dewa diberikan kepada penyembahan alam untuk
membezakannya daripada agama buddha. Pemujaan orang Jepun terhadap alam sekitar
timbul daripada perasaan menikmati dan menghargai kejadian alam, tidak daripada
ketakutan. Mereka mempunyai kesedaran yang tajam dan perasaan yang halus
terhadap keindahan alam.
Shinto bukan satu agama yang mempunyai
kepercayaan atau pengajaran yang teratur. Ia tidak mempunyai suatu falsafah
atau pengajaran moral. Yang ditegaskannya ialah pembersihan dan kesucian.
Upacara pemujaan adalah mudah , hanya dengan bertepuk tangan supaya menarik
perhatian dewa-dewi, tundukkan kepala dan memberikan penyembahan. Amalan Shinto
ini mempengaruhi perasaan dan sikap orang Jepun.
Oleh sebab Shinto memberi semua perhatian
kepada pemujaan alam tidak hairanlah upacaranya ditumpukan kepada tujuan
menggalakkan pertumbuhan dan mengelakkan kemusnahan. Untuk menggalakkan
pertumbuhan, upacara berdoa dan berterima kasih dikendalikan pada
musim menuai. Untuk mengelakkan kemusnahan upacara pembersihan dan keselamatan
dijalankan pada masa menghadapi penyakit dan kematian. Upacara dijalankan oleh
ketua uji yang memberikan penyembahan kepada dewa-dewi. Fungsi uji tidak
dibezakan sama ada ia sebagai orang perantaraan antara dewa-dewi dengan manusia
ataupun pemerintah.
Teras upacara Shinto ditujukan kepada
memelihara kesucian dan kebersihan daripada dikotori oleh daki, penyakit,
kematian, dan sebagainya. Kesucian yang diutamakan adalah dari aspek upacara
sahaja tidak dari aspek moral. Teras semua kepercayaan Shinto ditujukan kepada
kesuburan.
Islam
1. Berteraskan satu cara hidup
dengan keesaan kepada Allah swt, Rukun Iman, Rukun Islam serta mengketengahkan
hubungan baik antara manusia dengan manusia dan manusia dengan Allah swt.
2. Berdasarkan konsep
pahala-syurga, dunia-akhirat, dosa-pahala, serta percaya semua kejadian ada
penciptanya iaitu Allah swt.
3. Konsep Assyumul iaitu aspek
yang merangkumi semua bidang kehidupan sama ada politik, ekonomi, sosial,
budaya dan pemikiran. Islam sebagai satu cara hidup.
Proses Pengislaman
1. Perdagangan
· Hubungan dagang
antara Nusantara dengan Arab, dan India dan Arab telah lama terjalin.
· Hubungan dagang
pedagang India dari Gujerat dan Malabar terjalin dalam perkembangan
Islamisasi.
2. Peranan wanita Islam
· Peranan
isteri-isteri Raja Monggol - menyebabkan bberapa Raja Monggol memeluk Islam.
· Pengaruh kesolehan
wanita di Lahore mendorong orang Hindu memeluk Islam.
3. Proses sinkretisme
· Konsep berkat, wali,
dan ilmu-ilmu kesaktian yang dikaitkan dengan ahli-ahli sufi.
· Konsep mentera -
doa, Dewaraja - Allah swt. , pemujaan roh mati - kenduri arwah.
· Istilah-istilah
Sanskrit seperti agama, syurga, neraka, dan puasa digunakan dalam proses
Islamisasi.
· Konsep-konsep
kepercayaan tradisi tidak dibuang tetapi diubahsuai mengikut kesesuaian dalam
Islam.
4. Peranan ahli Sufi
· Kebolehan ahli Sufi
dalam mengubah minda masyarakat dengan menghasilkan karya sastera yang
berteraskan Islam untuk menggantikan karya sastera Hindu mempengaruhi
masyarakat menganut Islam.
· Kebolehan dalam
prose sinkretisme.
5. Pekahwinan
6. Semangat memperjuangkan
kebenaran agama.
· Ulama yang
dipenjarakan mengislamkan para tahanan - Sheikh Ahmad Mujaddid ahli Tauhid.
· Golongan pejuang
Wahabi yang dibuang negeri oleh Inggeris di Andaman berjaya mengislamkan para
buangan yang lain.
7. Kesederhanaan shahadat Islam
· Aspek penting
penyebaran Islam ialah tanpa paksaan.
· Islam lebih
demokratik daripada Hindu
* Kepercayaan kasta dalam
Hindu tidak memberi keadilan kepada penganut bawahan tertutama golongan Sudra
dan Harijan.
* Hukuman yang dikenakan
bergantung pada kasta pesalah. Sebagai contoh:
Golongan
Brahmin bunuh Sudra hanya dipenjara, tetapi Sudra yang bunuh Brahmin akan
dihukum mati.
* Wujud sekatan dalam
berbahasa. Bahasa Sanskrit hanya untuk golongan elit Hindu sahaja terutama
golongan sami-sami Hindu.
* Dalam Islam semuanya sama
yang membezakannya ialah iman seseoang Islam terhadap Allah swt.
* Islam bukan sahaja agama
teori tetapi praktis. Peraturan dan hukum-hukum dalam Islam tidak dibibir
sahaja tetapi mesti diamalkan.
Hindu
Keagamaan dan Adat Kepercayaan
Teras kepercayaan agama Hindu berdasarkan aspek-aspek berikut:
1. Hukum Karma - Tindakan-tindakan
untuk mencapai kehidupan selepas mati jika melakukan amalan-amalan dan berbakti
semasa hidup.
2. Pembahagian kasta berdasarkan
hiraki berikut: Brahmin, Kesatria, Vaisya, Sudra, Harijan. Biasanya Harijan
langsung tidak termasuk dalam sistem kasta ini kerana ia merupakan golongan
yang terkebawah sekali dan golongan yang tidak boleh diusik kerana kedaifannya.
· Ciri-ciri Sistem
Kasta
a. Merupakan sebuah fenomena
seluruh India.
b. Dianggotai oleh kumpulan-kumpulan
turun-temurun dan endogamous. Jika dilihat dari segi varna terdapat empat
kumpulan kasta iaitu Brahmin, Kshatriya, Vaisya, dan Sudra, sedangkan Harijan
adalah diletakkan di luar batasan kasta. Kumpulan-kumpulan varna ini terbahagi
kepada jati-jati atau kasta-kasta kecil yang juga bersifat turun-temurun dan
endaogamous.
c. kasta-kasta varna dan jati
telah disusun mengikut hiraki dengan Brahmin yang tertinggi dan Harijan yang
terendah.
d. Setiap kasta varna dan jati
mempunyai pertalian tradisi dengan satu atau dua pekerjaan.
e. Hubungan antara kasta-kasta
diutarakan melalui gagasan kesucian dan kekotoran.
f. Idea-idea keagamaan Hindu
tertentu seperti samsara, karma, moksha, ahisma, dan dharma disibarkan melalui
sistem kasta.
· Samsara : perihal
pusingan kelahiran, kematian dan kelahiran semula
· Karma : tindakan
ke arah kebaikan
· Moksha : perihal
membebaskan kewujudan masalah-masalah yang tidak ada
penghujungnya.
· Ahisma : merupaka
satu doktrin tidak melakukan kekejaman.
· Dharma : tugas-tugas
moral
g. Susunan hiraki dalam sistem
varna adalah tetap sepanjang masa, tetapi dalam sistem jati boleh berubah
mengikut peredaran masa.
· Amalan-amalan yang
berkaitan dengan Sistem Kasta.
h. Sati iaitu janda kepada si mati
perlu berkorban nyawa dengan membakarkan dirinya bersama mayat suami yang
meninggal dunia.
i. Larangan terhadap
janda untuk berkahwin semula.
j. Perampasan harta
pusaka keluarga daripada orang yang memeluk agama lain atau disingkirkan
daripada kasta.
k. Perkahwinan di peringkat
kanak-kanak.
l. Penghinaan terhadap
kasta Harijan yang dihalang daripada memasuki kuil, sekolah dan
kawasan kediaman kasta tinggi. Harijan juga tidak dibenarkan memeliki tanah
atau mengkaji kitab suci HIndu.
· Amalan-amalan lain
dalam adat Hindu
a. Pembunuhan anak-anak kecil
perempuan kerana kesulitan membayar mas kahwin atau mencari pasangan daripada
kasta yang lebih.
b. Perhambaan
c. Thugee iaitu perompak membunuh
orang sebagai menunaikan kehendak dewi Kali
d. Mempersembahkan manusia sebagai
korban kepada Tuhan.
Agama Jaina
*Diasaskan oleh Mahavira
*Dilahirkan
pd thn 599 sm, merupakan seorang anak lelaki drp golongan bangsawan.
*Kerana merasa bosan dengan kemewahan & hiburan, beliau mula mengasingkan diri utk mencari
kebenaran.
*Jaina adalah merupakan gelaran yg diberikan utk diri mereka.
*Kerana merasa bosan dengan kemewahan & hiburan, beliau mula mengasingkan diri utk mencari
kebenaran.
*Jaina adalah merupakan gelaran yg diberikan utk diri mereka.
*Agama
ini tidak terpisah drp agama Hindu & terus mengekalkan prinsip tanpa
kekerasan.
*Agama
ini menjelaskan bhw pada jasad akan adanya roh.
*Roh
wujud dlm semua jirim sprt batu, api atau angin.
*Penyiksaan
diri sendiri adalah merupakan jalan utk manusia itu mengawal nafsu.
*Mengutamakan
kepada estetika @ keindahan.
*Meneruskan
cara hidup yang ketat hingga kini.
*Bersifat
koservatif & tidak mahu menerima perubahan dari org lain serta mengekalkan
hubungan dengan agama Hindu.
hubungan dengan agama Hindu.
*Kekuatan agama ini terletak pada org awam yg mengamalkan lima sumpah iaitu:
1.Jangan
membunuh
2.Jangan
cakap bohong
3.Jangan
mencuri
4.Tolak
semua nikmat kebendaan
5.Amal
kesucian
*Mahavira
meninggal dunia pd tahun 527 sm.
*Pengikutnya
seramai 14,000 orang.
*Pada
masa kini penganut agama Jaina ada yang memiliki harta kekayaan, berpengaruh &
dihormati di dalam masyarakat.
dihormati di dalam masyarakat.
Buddha
Prinsip-prinsip kepercayaaan
1. Empat kebenaran yang mulia
1.1 Kehidupan penuh dengan kepahitan
1.2 Kepahitan dan kesengsaraan disebabkan oleh
tuntutan nafsu
1.3 Untuk mengatasi kepahitan hidup mesti
mengatasi nafsu
1.4 Cara menamatkan kesengsaraan dan mengatasi
nafsu ialah dengan cara Jalan Lapan Lapis
2. Jalan lapan lapis
2.1 Kepercayaan dan pengetahuan yang baik
2.1.1 Bebas daripada kepercayaam karut
2.1.2 Memahami diri sendiri dan Empat Kebenaran yang Mulia.
2.1.3 Membangunkan wawasan kehidupan yang jelas ( ditthi).
2.2 Keinginan yang baik
2.2.1 Perlu megambil keputusan yang tegas untuk mencapai jalan
kehidupan yang berjaya.
2.3 Pengucapan yang baik
2.3.1 Tidak boleh melakukan gosip. menipu atau mengenakan
seseorang.
2.4 Kelakuan yang baik
2.4.1 Bertindak secara aman, jujur dan sejati dan tidak
membunuh, mencuri, dan keterlaluan dalam tuntutan arak dan pelakuan sex.
2.5 Makna kehidupan yang baik
2.5.1 Perlu mendapatkan kehidupan dengan tidak memusnahkan
kehidupan lain.
2.6 Usaha yang baik
2.6.1 Perlu mengawal diri sendiri dan berdisiplin.
2.6.2 Mengekang kepercayaan syaitan dan menjaga kebaikan
2.7 Pemikiran yang baik
2.7.1 Perlu berhati-hati dengan kata-kata dan pelakuan orang
lain.
2.8 Pertapaan yang baik
2.8.1 Perlu menumpukan pada satu perkara untuk mendapatkan
kesedaran yang mendalam dan istimewa.
Melalui
jalan ini seseorang penganut Buddha dapat menikmati nirvana dan membuang semua
kesengsaraan. Pencapaian nirvana ini membolehkan seseorang Buddha menjadi
Boddhisatva.
Buddha dan Hindu
1. Idea Hindu berkenaan Brahman sebagai
sumber kenyataan, dan semangat kesucian ditolak Buddha. Buddha tidak percaya
wujudnya Tuhan.
2. Buddha menyatakan bahawa tidak
ada roh , yang ada ialah pusingan Karma.
3. Dharna telah ditafsirkan semula
oleh Siddartha.
4. Siddarhtha menolak sistem kasta
kerana tidak bersesuaian dengan perjalanan karma. Beliau percaya semua manusia
mempunyai peluang yang sama untuk mencapai kecahayaan.
5. Siddhartha tidak mengiktiraf golongan
Brahmin dan amalan mereka seperti menjadikan haiwan sebagai korban.
6. Aspek-aspek dalam Hindu yang
diteruskan oleh Buddha ialah kepercayaan dan amalan Moksha, Samsara, dan
Ahisma.
Mazhab-mazhab dalam Buddha
Hinayana atau Therevada ( Kenderaan Kecil )
Dikenali juga sebagai ‘The Teaching of Elders’ dan
kenderaan bermaksud menuju ke arah pengampunan. Ia merupakan sesuatu yang
hampir sama seperti ajaran Buddha yang asal dan masih diamalkan di Burma,
Thailand, dan Sri Lanka. Pengikut ajaran ini percaya hanya golongan sami sahaja
yang boleh mencapai nirvana dan ia hanya boleh dicapai melalui amalan meditasi
dan mempunyai pertalian yang ketat dengan jalan pertengahan.
Mahayana ( Kenderaan Besar )
Berbeza dengan Hinayana, Mahayana menawarkan pengampunan iaitu peluang bagi
masyarakat Buddha untuk mencapai kesedaran kepada semua, tidak hanya untuk para
sami sahaja. Dalam kepercayaan mazhab ini mereka yang mencari nirvana boleh
dibantu oleh orang lain yang merasai diri mereka hampir mencapainya, tetapi
mereka berpatah baik untuk membantu orang lain mencapai keadaan yang
menggembirakan. Insan yang berjiwa pengampun ini dipanggil
sebagai ‘ Bodhisattvas’ atau ‘Insan yang Berjiwa
Suci’ . Semua penganut Buddha boleh menjadi Bodhisattvas
Vajrayana ( Vechicles of Thunderbolt)
Ia juga dirujuk sebagai tantrisme atau tantras yang
membicarakan tentang magik dan amalan yang berunsur keramat.
Dibahagi
kepada dua kumpulan iaitu Tangan Kanan ( Di Jepun dan China ) dan Tangan Kiri.
Ahli
kumpulan ini digalakkan mempercayai setiap perilaku yang dilakukan
adalah diterima selagi mereka mempercayai bahawa Buddha sentiasa ada pada
setiap benda yang bernyawa. Kepercayaan ini mempunyai pertalian dengan upacara
pemujaan dan magik. Ini menjelaskan bahawa ahli mazhab ini telah terpesong jauh
daripada ajaran Buddha yang asal.
Zen Buddha
Begitu terkenal di China dalam zaman dinasti Tang. Ia mennjuruskan amalan
meditasi dan dikenali sebagai gan ( ch’an ). Walaupun begitu kini
ia terkenal dengan panggilan dalam bahasa Jepun - zen .
Ahli
dalam zen percaya untuk mencapai kesedaran yang tinggi adalah dengan cara
mencari ciri-ciri Buddha dalam diri sendiri. Mereka tidak mengkaji teks suci
Buddha. Mereka cuma menjalankan upacara meditasi sahaja. Dengan cara ini ia
membolehkan penganutnya mencapai kesedaran atau Satori. Kadang kala ia dicapai
melalui teka teki. Selain itu ia juga pemikiran mereka tertumpu kepada
kehidupan harian seperti amalan meminum tea atau berkebun. Setiap perlaku itu
melambangkan kehidupan yang penuh misteri. Bagi memahami kehidupan
tersebut mereka perlu menumpukannya dengan sepenuh perhatian. Amalan
fahaman ini tertumpu kepada amalan meditasi. Ini memperlihatkan
corak kehidupan sami mereka begitu sederhana sekali. Sami-sami zen hanya
memiliki sedikit harta peribadi sehinggakan keperluan harian seperti makanan
diperolehi melalui sedekah, makanan yang dimakan sedikit dan mereka lebih
memberi perhatian terhadap meditasi.
siapakah yang publish post diatas?
ReplyDelete